12.08.2025

Sensorisen integraation terapia (SI-terapia)

Sensorisen integraation terapia (SI-terapia)

Vaasan Ombreloon remontoitiin tilat SI-terapialle ja joukkoon liittyi toimintaterapeutti Terhi Luhtala. Alta voit lukea lisätietoja siitä mitä SI-terapia on.

Image 6

Sensorinen integraatio eli aistitiedon käsittely tarkoittaa aistitiedon jäsentymistä keskushermostossa. Aivot yhdistelevät, erottelevat ja tulkitsevat yksilön kehosta ja ympäristöstä saamaansa aistietoa, jotta yksilön toiminta olisi tarkoituksenmukaista.

Aistitiedon käsittelyn ongelmat voivat ilmetä:

  • aistimusten säätelyn vaikeutena, jolloin lapsi yli- tai alireagoi esim. tunto-, näkö-, kuulo-, haju- tai liikeaistimuksiin tai hakee näitä aistimuksia erityisen paljon (aistihakuisuus)
  • vaikeutena hahmottaa kehoaan ja hallita tasapainoa, asentoa ja liikkeitä, jolloin liikkuminen voi näyttää kömpelöltä, liikesarjojen tuottaminen on vaikeaa ja uusien taitojen, kuten pyöräilyn, luistelun, jalkapallon pelaamisen, ruokailuvälineiden käytön ja kynän käytön oppiminen on vaikeaa
  • käyttäytymisen (itse- ja tunnesäätely) hallinnan vaikeutena, koska lapsi ei pysty jättämään huomiotta epäoleellisia ärsykkeitä, jolloin toiminta on lyhytjänteistä, keskittymätöntä ja impulsiivista ja sopivan vireystilan ylläpito työlästä
  • toiminnanohjauksen vaikeutena
  • vaikeutena leikkiä muiden kanssa yhteisleikkiä
  • puheen kehityksen ja kielellisten taitojen hitaana oppimisena
  • heikkona itsetuntona, koska lapsi kokee itsensä osaamattomaksi


SI-terapia toteutetaan runsaasti aistikokemuksia sisältävässä ja toimintamahdollisuuksia tarjoavassa terapiaympäristössä ja siksi se tapahtuukin vastaanotolla. Terapiatila houkuttelee lasta aktiiviseen toimintaan vaatien häneltä kuin huomaamatta runsasta kehon aistien käyttöä. Terapeutti analysoi ja ohjaa toimintaa tavoitteiden mukaisesti, mutta niin, että lapsi on itse aktiivinen toiminnan/leikin suunnittelussa. SI-terapian tavoitteena ei ole opettaa lapselle yksittäisiä taitoja, vaan luoda perustaa, jolle lapsi rakentaa oppimistaan. Tietynlaisen ympäristön lisäksi terapeutilla pitää olla asianmukainen täydennyskoulutus terapian tekemistä varten. Selvyyden vuoksi on hyvä tiedostaa, että sensorinen stimulaatio ja sensomotorinen harjoittelu eivät tarkoita samaa asiaa kuin sensorisen integraation terapiamenetelmällä toteutettu terapia.

Image 4

Jotta mahdollinen SI-pulma voidaan todentaa, täytyy lapselle tehdä EASI- tai SIPT-arviointi. Arvioinnin voi tehdä vain arviointipätevyyden saanut terapeutti. Arviointiin kuuluu standardoitujen arviointimenetelmien käyttö, havainnointi ja lähipiirin haastattelu sekä palautekeskustelu.